Hoe WisGame tot stand is gekomen!?
WisGame is een educatief bordspel, bedacht door Mex Rus en Rens van Dartel, in samenwerking met De Bordspellenman uit Schijndel.
Geschreven vanuit het perspectief van De Bordspellenman.
Een schoolproject met een missie,
Tijdens het ontwikkelen van WisGame zaten Mex en Rens in VWO 6 op het Gymnasium Beekvliet in Sint-Michielsgestel.
Voor hun profielwerkstuk wilden ze een bordspel ontwerpen dat laat zien dat wiskunde leuk is – of in elk geval leuk kan zijn.
Hun doel was om VWO 2-leerlingen op een speelse manier kennis te laten maken met het vak wiskunde.
Daarnaast wilden ze onderzoeken of leerlingen beter leren via een spel dan via traditionele oefeningen in de klas.
Hun centrale onderzoeksvraag luidde:
Hoe effectief is het gebruik van een bordspel bij het oefenen voor wiskunde, vergeleken met het maken van opgaven uit het boek in klas 2 van Gymnasium Beekvliet?
Samenwerking met De Bordspellenman.
Om dit project tot een succes te maken, schakelden Mex en Rens de hulp in van De Bordspellenman.
Hij besloot met plezier mee te werken, omdat de doelstelling hem direct aansprak: jongeren op een positieve en speelse manier laten ervaren wat wiskunde te bieden heeft door een bordspel te spelen.
Van idee tot spel.
Samen werkten ze aan het concept, de spelmechanieken en de vormgeving.
Het resultaat is WisGame , een bordspel waarin wiskunde op een verrassende en toegankelijke manier is verwerkt.
Met de onderstaande correspondentie begon destijds ons avontuur.
20 sep 2024, 11:27
Beste meneer,
Wij zijn Mex Rus en Rens van Dartel en wij zitten nu in ons laatste jaar van de middelbare school en dus moeten wij een profielwerkstuk maken, dat is een onderzoek wat we zelf mogen verzinnen.
Wij willen graag een bordspel ontwerpen en hiermee onderzoeken of kinderen beter kunnen leren met een spel dan met oefeningen in een klas.
We zouden u hiervoor graag een aantal vragen stellen over het ontwerpen van een bordspel.
Zou u ons hiermee willen helpen?
Alvast bedankt
Mex en Rens
Hoi Mex en Rens.
Heel leuk dat jullie onderwerp " een bordspel ontwerpen " is.
Ik kan daar veel over vertellen en jullie nuttige tips geven.
Dit kunnen we het beste doen in een persoonlijk gesprek evt. bij mij thuis in Schijndel of op een door jullie gekozen adres.
Ook zal mijn vrouw daarbij aanwezig zijn, die één van mijn ruim 100 testspelers is.
Zo'n eerste gesprek zal ongeveer een uur duren.
Gr. De Bordspellenman uit Schijndel ( Toon Voets).
De tijd die Rens en Mex kregen voor het project was zeer beperkt.
Het volledige traject van idee tot eindproduct , inclusief een uitgebreide testfase, paste helaas niet binnen de beschikbare tijd.
Ook het marketinggedeelte bleef buiten beschouwing.
Toch is het hen gelukt om iets bijzonders neer te zetten: een spel dat staat als een huis.
Met een zeer mooie eindbeoordeling, een 9.

Na meerdere inspirerende sessies bij De Bordspellenman kwamen we tot dit voorlopige ontwerp.
Het spelbord is opgebouwd uit diverse wiskundige elementen die het spel zowel uitdagend als leerzaam maken.
Hieronder zie je een voorbeeld van een opdrachtkaartje.
één van de ruim honderd ideeën die nog verder worden verfijnd en geoptimaliseerd.


Een blik op het eindresultaat van een opdrachtenkaart.
Rens en Mex bedachten er meer dan honderd.
Een indrukwekkende prestatie die getuigt van hun inzet en creativiteit.
Een flinke klus, maar het resultaat mag er zijn: een rijke verzameling wiskundige uitdagingen die het spel karakter geven.

WizGame wordt de naam van het spel.
Een bordspel met een bewust gekozen naam waarin twee hoofdletters zijn verwerkt.
Die dubbele hoofdletter is geen toeval: het is een herkenbaar stijlelement van alle spellen van De Bordspellenman, en draagt bij aan de unieke uitstraling van het merk.

Rens en Mex zijn enthousiast over het eindresultaat van WizGame.
Het spel uitgeprint in 3D en is verpakt in een zogeheten black box — een stijlvolle, mysterieuze doos die perfect aansluit bij het karakter van dit educatieve bordspel.
Met zijn slimme opbouw en speelse wiskundige uitdagingen zou WizGame nog jarenlang een vaste waarde kunnen worden in de lespraktijk van VWO2-leerlingen op Gymnasium Beekvliet.
Er werd ook een bijlage van 11 pagina's toegevoegd aan het project.
Tips die ik aan Rens en Mex heb meegegeven voor hun project zijn;
Bij het ontwerpen van een educatief bordspel rond wiskunde zijn er verschillende belangrijke aspecten om rekening mee te houden.
De belangrijkste aandachtspunten:
Doel en leerdoelen
-
Duidelijke leerdoelen: Wat moeten spelers leren of oefenen?
-
Bijvoorbeeld hoofdrekenen, meetkunde, algebra, logisch redeneren.
-
Doelgroep: Pas het spel aan op leeftijd, niveau en voorkennis van de spelers (bijv. VWO 2 ).
Spelmechanismen en wiskundige integratie
-
Koppeling tussen spel en inhoud: Zorg dat de wiskunde niet “los” staat van het spel, maar geïntegreerd is in de spelregels en acties.
-
Variatie in opdrachten: Combineer verschillende soorten wiskundige uitdagingen (meerkeuze, puzzels, berekeningen, visuele opdrachten).
-
Progressie en differentiatie: Bouw het spel zo dat het meegroeit met het niveau van de speler of spelers, of dat er verschillende moeilijkheidsgraden zijn.
Spelontwerp en dynamiek
-
Balans tussen spelplezier en educatie: Het moet leuk zijn én leerzaam. Te veel nadruk op leren kan het spel saai maken.
-
Interactieve elementen: Denk aan samenwerken, competitie, strategie of kansberekening.
-
Spelduur en tempo: Houd het spel vlot en overzichtelijk, zeker voor jongere spelers.
Visueel ontwerp en materiaal
-
Overzichtelijk bord en kaarten: Gebruik duidelijke wiskundige symbolen, vrolijke kleuren en lay-out.
-
Fysieke componenten: Denk aan pionnen, kaarten.
-
Aanpasbaarheid: Zorg dat het spel makkelijk aan te passen is voor verschillende groepen of leerdoelen.
Testen en verfijnen
-
Proefspelen: Test het spel met echte spelers om te zien of het werkt zoals bedoeld.
-
Feedback verwerken: Pas het spel aan op basis van reacties en observeer of de leerdoelen worden behaald.
Vergeet de bronvermelding niet te vermelden in jullie project.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mits er tijd voor is !!!!!!!!!!!!!!!!! Maak dan zeker ook de spellendoos.
De spellendoos is veel meer dan alleen een verpakking.
Het is het visitekaartje van jullie spel.
Hier zijn de belangrijkste redenen waarom de spellendoos een cruciale rol speelt:
Eerste indruk en aantrekkingskracht
-
Visuele impact: De doos is vaak het eerste wat mensen zien. Een aantrekkelijk ontwerp trekt aandacht in winkels en online.
-
Verhaal en sfeer: De doos communiceert het thema, genre en gevoel van het spel nog vóór iemand het opent.